Kililou Agrien won de prijs voor beste allochtone mbo-student mechatronica

Kililou Agrien, student Mechatronica, won dit voorjaar de ECHO RVO Award. Kililou typeert zich in het kort als: “Ik heet Kililou ‘treur niet’ Agrien”. Deze typering is kenmerkend: een positieve instelling, creativiteit en doorzettingsvermogen. Hij is een rolmodel voor vele medestudenten. “Kililou heeft de award dan ook terecht gewonnen. Wij zijn verschrikkelijk trots op hem!”, zegt Peter de Hoog, vakdocent Mechatronica.

Kililou Agrien won de prijs voor beste allochtone mbo-student mechatronica

“Ik ben na het vmbo gestart als AKA niveau 1-student en daarna doorgestroomd naar Servicemedewerker gebouwen, niveau 2. Ik koos er bewust voor om door te leren en doe nu de opleiding Mechatronica machinebouw niveau 3. Het is leuk dat ik bij deze opleiding met een eigen machine bezig ben. Ik word opgeleid voor railvoertuigonderhoudsmonteur. Leren is leuk. Ik haal goede cijfers. Zadkine is een school waar je jezelf kunt ontwikkelen. Als je extra tijd nodig hebt om de opleiding af te maken, dan krijg je die”.

Interesseren voor techniek

De ECHO RVO Award is ingesteld vanuit het bedrijfsleven om meer allochtone jongeren te interesseren voor techniek. Kililou is met deze award gekroond tot de meest excellente allochtone mbo-student op het gebied van mobiele werktuigen en mechatronica. “Mijn leraar Peter de Hoog dacht meteen aan mij toen hij de oproep voor kandidaten zag voor de ECHO RVO Award. Ik moest naar Utrecht waar een jury vragen aan mij stelde. Ik won een jaar collegegeld, een stageplaats en een bezoek aan de onderhoudsbedrijven van Abellio (onderdeel NS) in Engeland. Ik vind deze prijs positief. Hard werken wordt beloond”.

In het echt
“Goede aansluiting tussen praktijk en theorie is belangrijk. Bij de stage moet je het werk in het echt doen. Bij Electro Groeneweg in Prins-Alexander moest ik ventilatieluchtkokers monteren bij huizen in Spijkenisse en Schiedam. We hielpen de monteurs om draden weg te halen en stopcontacten te bevestigen. Als ik aan de toekomst denk, wil ik gewoon doorleren. Ik zie wel waar het schip strand. Ik wil later de jeugd in Afrika helpen”.

Ga naar: Home - Techniek