Bart snoek, student Marketing & Communicatie vertelt over zijn stage bij KPN!

Bart snoek, student Marketing & Communicatie vertelt over zijn stage bij KPN!

Ik ben Bart Snoek en 17 jaar oud. Momenteel volg ik de mbo-opleiding Marketing & Communicatie niveau 4 bij Zadkine Alexander. Ik zit daar in het tweede jaar en loop nu stage bij KPN in het sponsorteam. Er is mij gevraagd om een artikeltje te schijven over mijn stage en de opleiding Marketing & Communicatie. De meeste mensen denken dat KPN alleen maar een telecombedrijf is en weinig andere dingen doet. Het sponsorteam houdt zich vooral bezig met het sponsoren van schaatsen in Nederland. Denk hierbij aan het mogelijk maken van de schaatsevenementen die altijd plaatsvinden in Heerenveen. KPN is hoofdsponsor van de KNSB. Zonder KPN kunnen deze evenementen niet mogelijk gemaakt worden. Er zijn natuurlijk altijd verschillende toernooien, bijvoorbeeld: EK’s, WK’s, Marathons en de ploegenachtervolgingen. Het team waar ik stage loop, is vooral bezig met het regelen van al deze dagen. Welke activiteiten voor welke bezoekers gaan we neerzetten en op welke plek. Hoe moet je dit promoten en verder bekend maken? Welke promotiemiddelen gebruiken we hierbij?


Ik heb een aantal verschillende werkzaamheden, onder andere het maken van agenda’s. In deze agenda’s moeten alle evenementen op een rijtje in de juiste volgorde komen te staan, wanneer welk evenement is. Van een evenement in Thialf, tot een evenement in Budapest. Ook het maken van een contactpersonenlijst behoort tot mijn werkzaamheden. Voor de rest heb ik bij een aantal dingen gezeten, denk hierbij aan vergaderingen, afspraken die mensen in het team hadden met klanten en collega’s, geholpen op een beurs en bij een symposium gezeten en het testen van een schaatsplank. Deze schaatsplank was zelf door iemand ontwikkeld en hierop moest je echt de schaatsbeweging uitvoeren om vooruit te komen op het beeldscherm. Je kan hierbij denken aan een Nintendo WII spel. Het is de bedoeling om deze schaatsplank bij evenementen te gebruiken om het entertainment onder de consumenten/bezoekers te vergroten. Persoonlijk vind ik alle dingen die ik te zien krijg en mag doen allemaal erg interessant en komt het overeen met de opleiding Marketing & Communicatie. Je ziet bijvoorbeeld wat je het afgelopen schooljaar hebt geleerd aan begrippen en technieken en dat het wel degelijk overeenkomt met de werkzaamheden die ik hier uitvoer en waar de mensen mee bezig zijn. 


Op de opleiding Marketing & Communicatie leer je wat het bedrijf doet, waar het bedrijf voor staat, en wat het bedrijf moet doen om marktaandeel te winnen. Je gaat kijken hoe er reclame wordt gemaakt en maakt een budgetplan voor een reclame. Welke middelen moeten we gaan gebruiken, hoe bereiken we zo snel mogelijk een groot deel van de inwoners van het dorp of van de bevolking? Bij deze opleiding ga je vooral veel dingen onderzoeken en krijg je wat meer te weten over een bedrijf en hoe dat in zijn werk gaat. De bedoeling van een stage is dan kijken hoe deze dingen echt in de praktijk gebeuren. Zoals ik hier boven al zei komen mijn werkzaamheden overeen met de opleiding, er zit wel degelijk een verband in.


Bart Snoek